Monday, April 16, 2007

Gayle?




Vanmiddag was ik de nieuwe editie van Expreszo aan het doorbladeren. Op één van de pagina's stond een artikel over Gayle. Nee, niet één of andere travestiet, maar een speciale taal voor gays. Gayle staat voor gay language. Een taal die begin jaren zestig van de vorige eeuw in Zuid-Afrika door gays uit de kleurlingengemeenschap bedacht werd. Gayle bestaat vooral uit meisjesnamen. Dit was vooral heel handig , want zo konden homo's en lesbiennes thuis in het bijzijn van hun ouders over dingen praten die ze normaal niet konden bespreken. De familie dacht dan waarschijnlijk dat de zoon of de dochter over hun vriendinnen bezig waren en niet over een of ander seksueel standje. Ik kende het bestaan van de geheime taal totaal niet. Maar ze lijkt me wel leuk om toe te passen. ' Ik ga straks op stap met Elsie Geselsie, Mitzi en Lettie'. Vertaald staat dit voor 'ik ga straks op stap met een praatgrage, kleine, lesbienne'. Leuk, ik ben er al helemaal in de ban van. Nu nog het boek kopen!

No comments: